Recensie: Dit is hoe het ging

Recensie: Dit is hoe het ging

Iedereen die op de middelbare school heeft gezeten, weet wel dat het scholierenleven niet altijd over rozen gaat. De een zit altijd alleen achterin de klas, de ander moet minstens drie keer per week nablijven en weer een ander doet er wegens ziekte langer over dan gehoopt. Ook bij Cato Schmidt, het hoofdpersonage van Dit is hoe het ging, gaat het niet over rozen.

In februari 2019 debuteerde schrijfster Astrid Boonstoppel met Dit is hoe het ging. Een boek dat het verhaal vertelt van Cato Schmidt, een op het eerste gezicht ogenschijnlijk perfect meisje. Zoals de achterflap van het boek al zegt: ‘Cato heeft alles: fijne ouders, lief zusje, leuk bijbaantje en vriendinnen uit het groepje populairste meisjes van de school’. Maar geen leven is perfect. Ook niet in dit soort young adult­­-boeken. En helaas zie je dat niet altijd aan de buitenkant.

Cato’s verleden achtervolgt haar en wanneer ook het heden niet helemaal lijkt te gaan zoals ze had gehoopt, trekt ze zich terug. Naar de buitenwereld houdt ze zich groot, maar stiekem is ze bang dat de vervelende gevoelens uit het verleden haar weer in zullen halen. Ze voelt zich overal ongehoord, behalve bij haar oudere internetvriend Adrian. Maar of die wel te vertrouwen is?

Hoewel Dit is hoe het ging in eerste instantie als een cliché en voorspelbaar boek klinkt zonder echte moraal, is dat alles behalve waar. In korte hoofdstukjes neemt Boonstoppel je mee door de middelbare schooltijd van Cato Schmidt. Met beschrijvingen van alledaagse gebeurtenissen zet ze je aan het denken over de gevolgen van ogenschijnlijk onschuldige handelingen. Dingen die je misschien zelf ook weleens meegemaakt hebt tijdens je middelbare schooltijd, zoals het doorvertellen van vertrouwelijke informatie van anderen aan vriendinnen om er bij te horen.

Steeds kom je meer te weten over het verleden van Cato en hetgeen haar te wachten staat. Boonstoppel weet de spanning goed op te bouwen door gebruik te maken van flashbacks en vooruitblikken. Het ritme zit er goed in. Korte hoofdstukken, makkelijke zinnen, goede cliffhangers. Dit zorgt er allemaal voor dat je dit boek het liefst in één ruk uitleest. Door het al dan niet achterhouden van belangrijke informatie blijf je tot het einde aan het boek genageld. En zelfs daarna nog. Want het einde zal je niet in de koude kleren gaan zitten.

Populariteit is slechts een futiliteit na het lezen van dit boek. Want moet je wel populair willen zijn als de gevolgen daarvan je je hele leven zullen achtervolgen? Dit spannende boek zal de middelbare scholier doen nadenken over de gevolgen van zijn woorden en daden. Een eye-opener om uit te lezen op een druilige dag.

Afgelopen oktober kwam het tweede boek ‘De Academie’ van Astrid Boonstoppel in de boekhandels. Deze is nu te koop voor €18,99.

Het boek ' Dit is hoe het ging' van Astrid Boonstoppel

Nieuwsgierig naar andere boeken waarover ik mijn mening gaf? Ik zal mijn best doen om vaker recensies te schrijven. Maar mocht je niet kunnen wachten: ook in deze blog geef ik kort mijn mening over twee boeken.

Liefs, Ilja

Follow my blog with Bloglovin